Про це під час брифінгу в офіційному медіацентрі Полтавщини розповіли заступник начальника Полтавської ОВА Антон Чубенко та завідувачка кафедри педагогічної майстерності та інклюзивної освіти ПАНО Ірини Калініченко.
«Начальний процес та соціалізація дітей із особливими освітніми процесами – в зоні нашої особливої уваги. Можемо зазначити деякі цифри в динаміці за 2022-2025 роки щодо підготовки асистентів учителів в інклюзивних класах. Вони наступні: 2022 рік – 1067 осіб, 2023-ий – 1348 осіб, 2024-ий – 1510 осіб, 2025-ий – 1573 особи. У 2025 році кількість асистентів збільшилася на 47,4% порівняно з 2022 роком, – розповів Антон Чубенко. – Також є така категорія, як асистенти дитини. Тут теж є позитивна динаміка. У 2022 році таких осіб було 9, у 2023-у – 17, у 2024-у – 29, а в 2025-у – 30 осіб. Цьогоріч кількість асистентів дитини збільшилася у тричі порівняно з 2022 роком. Підготовку асистента дитини/учня у Полтавській області здійснює Полтавська академія неперервної освіти (навчання батьків) та Полтавський обласний центр соціальних служб (навчання надавачів соціальних послуг)».
Освіта за формою педагогічного патронажу: 2022 рік – 376 осіб, 2023 рік – 429, 2024 рік – 414, 2025 рік – 571.
У 2025 році кількість здобувачів, які навчаються за формою педагогічного патронажу, зросла на 51,9% порівняно з 2022 роком. Найбільший приріст спостерігається саме у 2025 році, що може свідчити про підвищення потреби та популярності цієї форми навчання у зв’язку з безпековою ситуацією.
Здобувачі в інклюзивних класах ЗЗСО: 2022 рік – 1572 особи, 2023 рік – 1848 осіб, 2024 рік – 2271 особа, 2025 рік – 2434 особи.
У 2025 році кількість здобувачів в інклюзивних класах закладів загальної середньої освіти зросла на 862 особи, що становить +54,8% порівняно з 2022 роком, що свідчить про активне розширення інклюзивного середовища у звичайних школах.
У 2025 році в закладах дошкільної освіти виховують 647 дітей з особливими освітніми потребами, що на 302 дитини більше, ніж у 2022 році (345 дітей).
Здобувачі в спеціальних класах закладів загальної середньої освіти: у 2022 – 115, відповідно у 2025 – 119 учнів. Таким чином, паралельно з інклюзією зберігається альтернативне навчання.
«Із 1 вересня 2025 року набирає чинності оновлений Порядок утворення та функціонування спеціальних класів. Він передбачає оновлені вимоги до організації освітнього процесу. Це потребує підвищеної уваги з боку керівників шкіл, засновників та батьків для забезпечення відповідності новим нормам і збереження якості освіти для дітей з особливими освітніми потребами у Полтавській області», – розповіла Ірина Калініченко.
У нашій області функціонує 5 інклюзивних професійно-технічних навчальних закладів, у яких навчається 34 учні з особливими освітніми потребами, які отримують рівні можливості для здобуття професії та розвитку практичних навичок.
«Особливо в умовах війни важливо підтримувати розвиток професійної освіти – це шанс для молоді з особливими освітніми потребами, здобути актуальні професії. Закликаємо роботодавців підтримувати інклюзивний розвиток кваліфікованих кадрів, адже саме це стане запорукою стійкості в складних умовах», – зауважила Ірина Калініченко.
У Полтавській області сьогодні працює 31 інклюзивно-ресурсний центр, на обліку яких перебуває близько 5000 дітей з особливими освітніми потребами. У системі інклюзивно-ресурсних центрів працюють 174 висококваліфіковані педагогічні фахівці – вони щоденно допомагають дітям відкривати свої можливості, долати бар’єри та впевнено рухатися до освіти й соціалізації.
За словами Антона Чубенка, Полтавщина – це єдина область в Україні, яка навіть під час війни відкрила два нових інклюзивно-ресурсних центри. Це: КУ «ІРЦ» Решетилівської міської ради та КУ «ІРЦ» Великорублівської сільської ради Полтавського району. Ці установи стали додатковими опорними закладами підтримки для дітей та родин у громадах, які цього потребують.
«У цей складний час, коли виклики щодня зростають, ми не зупиняємо розвиток освіти дітей з особливими освітніми потребами. Ми навпаки розширюємо можливості, щоб кожна дитина могла реалізувати свій потенціал у безпечному, безбар’єрному середовищі. Діти з особливими освітніми потребами демонструють неабиякі досягнення в спорті, мистецтві, науці. Робимо все можливе, щоб для них були доступними участь в МАН, олімпіад ний рух та інші активності. Це – наша спільна відповідальність і вклад у майбутнє України», – наголосив Антон Чубенко.
Підпишіться, щоб отримувати листи.